Het buiten naar de natuur werken is een specifieke bezigheid. De omstandigheden zijn luchtig: licht verandert snel, het weer kan omslaan. Vaak leiden die omstandigheden tot een verhoogde concentratie en intensiteit. Het werken in het buitenland, in een vreemde cultuur bovendien, verhevigt die intensiteit, omdat licht, vormen en kleuren niet alleen veranderlijk zijn, maar ook anders. Het zich eigen maken van dat andere landschap of die andere stad is een proces dat lang of kort kan duren, maar dat uiteindelijk kunstwerken oplevert die verschillen van de thuis gemaakten: de eigen traditie is verrijkt met motieven uit die andere cultuur en baadt in een ander licht. Het is als het fonetisch optekenen van een vreemde taal. Pas later leer je de betekenis van de klanken begrijpen.

 

De kunstenaars Theo de Feyter, Joanna Quispel, Bram Stoof en Maarten Welbergen komen alle vier voort uit de Nederlandse landschaps- en stadsgezichtentraditie met de karakteristieke nadruk op realiteit, het alledaagse en het concrete. Ondanks aanzienlijke verschillen in stijl delen zij de geconcentreerde aandacht voor de verhoudingen, kleurstellingen en stofuitdrukking in het landschap.

Theo de Feyter maakt gouaches en tekeningen in een gemengde techniek van potlood, houtskool en pastel in een heldere, beschrijvende stijl. Hij werkt veel in Nederland en het Nabije Oosten, in landen als Syrië en Libanon. Ook Turkije was meerdere malen het doel van schilderkunstige reizen. Over zijn wederwaardigheden als schilder in Syrië publiceerde hij het boek ‘Where are you from?’ Een reis door Syrië met teksten, tekeningen en gouaches.

 

Joanna Quispel maakt pastels, linosneden en portretten in olieverf. Zij werkt over de hele wereld van Nederland tot Zuid-Amerika en China. De pasteltekeningen, die alle naar de natuur ontstaan, zijn een zeer belangrijk onderdeel van haar werk. Zij heeft een sterk gevoel voor de specifieke sfeer van een plek.

 

Bram Stoof maakt aquarellen en tekeningen in potlood. Behalve in Nederland heeft hij voornamelijk gewerkt in Italië en Griekenland en recentelijk in Turkije. Zijn werk komt met grote aandacht tot stand waarbij het oog en het potlood of het penseel over elke kleine nuance in kleur en vorm glijdt en dat op papier vasthoudt. Het gevolg is een buitengewone intensivering van de blik.

 

Maarten Welbergen maakt portretten in olieverf en kleurpotlood. Op reis tekent hij in een geheel eigen techniek: een combinatie van gewassen inkt en kleurpotlood op getint papier. Behalve in Nederland, Italië en Griekenland heeft hij recentelijk in Maleisië en Turkije gewerkt. Hij heeft een zeer fijnzinnig gevoel voor het materiaal en geeft zijn motieven op bijna klassieke wijze vorm.

 

De vier kunstenaar presenteren zich als een groep, omdat voor elk van hen de reistekening een integraal onderdeel van hun werk vormt. Als eerste gezamenlijk project hebben zij gekozen voor het Cappadocische landschap. Het is een bewuste keuze geweest voor een exotisch landschap dat bovendien deel uitmaakt van een andere cultuur. Door het delen van een motief komen de onderlinge verschillen en overeenkomsten duidelijk tot uiting. Tevens is het een voortzetting van de traditie waarin de kunstenaar al tekenend en schilderend de wereld exploreert. De expositie heeft de bedoeling dit deel van de wereld bekend te maken bij een nederlands publiek of in een nieuw licht te zetten voor een turks publiek.