Opening expositie Corine van der Werf

Galerie Peter Altena presenteert “Moving Threads” van Corine van der Werf

freya

 

“Autonoom werk roept verstilling op in de hectiek van het dagelijks bestaan, met de natuur, oude wijsheden, mythologie, poëzie, toeval, dromen en intuïtie als onuitputtelijke inspiratiebron”

Op 16 april, opent Galerie Peter Altena om 16.00 uur de expositie “Moving Threads” met werken van Corine van der Werf, Jan Montijn en Peter Altena zelf. De drie kunstenaars ontmoeten elkaar in hun eigen “beeldtaal” binnen het thema “moving threads”: onzichtbare draden die we in ons leven weven bij het aangaan en weer verbreken van verbintenissen.
Corine pakt in deze expositie “de draad weer op” in Nederland, na een meerjarig verblijf in Duitsland. Centraal in haar werk staat de veel-gelaagdheid van het menselijk bestaan. In het doorlopende thema “who lives in this body”, beeldt Corine in papier verschillende zijns-lagen uit. Iedereen draagt in de loop van zijn leven diverse maskers of huiden. Sommige blijven bij ons, andere leggen we weer af. Als een archeoloog van deze zijnslagen onderzoekt en bewerkt de kunstenares het materiaal net zo lang, tot het als doorleefde drager (huid)een definitieve plek vindt in een beeldverhaal of installatie (zie catalogus who lives in this body van Sigrid Blomen Rademacher).
De etsen van de graficus Jan Montijn vormen een mooi samenspel met een poëtisch kleine tot monumentaal krachtige vooral papieren werken van Corine, waarbij zij sfeer en het onderliggende thema van vergankelijkheid, de draad tussen de werken weeft.
Peter Altena laat het thema op een subtiele en aanvullende manier terugkomen in nieuwe schilderijen en sculpturen. De verbinding is bijna zichtbaar …. de werken (threads) ontmoeten elkaar.

Tussen Corine en Atelier Peter Altena loopt ook nog een eerder geweven draad: voor haar vertrek naar Duitsland was het atelier haar werkplek, waar ze een serie van “meditatieve lichtpunten” creëerde en richting gaf aan de lampenlijn “eigenwijs licht”. Speerpunt van een teruggekeerde Corine wordt een combinatie van vrij en toegepast werk voor interieur en architectuur. Corine: “ Ik wil mensen met raad en daad bijstaan om hun bedrijf of huis de kern van de eigenaar c.q. bewoner te laten weerspiegelen. Dat doe ik met bezieling en respect voor wat (vast)staat en het nieuwe. (meer informatie www.corinevanderwerf.nl)
Een bezoek aan de expositie, die u kunt bezichtigen tot 29 mei is zeer de moeite waard. Openingstijden: do t/m za van 13.00 – 17.00 uur. Adres: Brinkstraat 27, 3741 AM Baarn.

Werken ‘en plein air’

2013-07-10 mobieltje 147

Peter Altena is een ‘ plein-air’ schilder bij uitstek en werkt het liefst op locatie. Afgelopen jaar was hij bij schilderfestivals vaak te zien langs de Hollandse kust, o.a. Domburg, Noordwijk aan Zee, Katwijk aan Zee en in oktober tijdens Kunst 10-daagse in Bergen NH, ook in Petten, waar een Belgische kotter op een strekdam was gelopen. Hij schildert ‘en-plein-air’ in alle jaargetijden en doet dit met overgave en geestdrift.  Deelname aan deze schilderfestivals zijn doorgaans op invitatie, waardoor het niveau navenant hoog ligt. Op locatie werken vraagt veel organisatievermogen en vergt veel inspanning eer men aan schilderen toekomt. Ook vraagt het schilderen in de buitenlucht om concentratie. Het filteren ”Focussen op dat wat je boeit” uit een overvloed aan indrukken. Dus:” Niet alles willen schilderen wat je ziet, dan schilder je uiteindelijk niets” Het zoeken naar een goede compositie is belangrijk. De ‘natuur als atelier’ is een ultieme uitdaging voor iedere  plein-air schilder. Alle facetten van weersomstandigheden tot en met het formaat van het Schilderdoek in de buitenlucht spelen mee. Doorgaans werken plein-air schilders op linnen doekjes of  houten paneeltjes, getagd aan een handige veldezel “Poschade” genaamd. Het formaat van het doek is ingegeven vanwege de voortdurende verandering van het licht. Snelheid van werken, met een directe toets is daarom geboden.

Het schilderprogramma voor de komende maanden in dit jaar ziet er als volgt uit:

  • Vanaf  25 april tot en met 3 mei is schildert hij in Bergen aan Zee (House Glory). Hij doet mee aan een prestigieuze schilderevenement, georganiseerd door Gallery PR2 uit Amsterdam.  Samen met een aantal binnen- en buitenlandse gerenommeerde kunstschilders schildert hij het hedendaagse leven rond Bergen en Egmond in de voetsporen van George Hitchkock. De deelnemers vinden hun intrek in House Glory in Bergen aan Zee. Ooit een sanatorium voor kinderen met longziekten Nu, een mooi hotel, gelegen op de top van de duinen. Het duingebied rond dit hotel heet  ‘de Russische duinen’.  Ontstaan in de Napoleontische tijd toen Russische soldaten vochten tegen Napoleon. Het adres van House Glory is: Elzenlaan 2, 1865 BM Bergen aan Zee.
  • Op 26 april,’ Koningsdag’  is Peter samen met zijn collega’s te zien in Bergen centrum.
  • Op 29 april is hij op het strand bij Egmond aan Zee en op 1 mei, in de bollenvelden rond Egmond een de Hoef. De geschilderde werken  worden geëxposeerd in House Glory.  Wellicht een leuk idee om eens langs te komen om te zien wat er zo al geschilderd is.
  • Op 4 mei wordt het bivak opgebroken en gaat al het werk naar hartje Amsterdam om daar nog eens zes weken in de Gallery PR2 aan het publiek getoond te worden. Ondertussen vertrekt  Peter naar Domburg, waar hij in de twee weken vanaf 25 mei tot 6 juni aan de slag gaat. De eerste week, dit is de week van Hemelvaartsdag  valt samen met de schilderweek van Domburg. In de jaren 2011 en 2012 was Peter ook deelnemer aan de schilderweek, georganiseerd door Stichting Art Performance, met het doel om de schilderkolonie wat Domburg ooit was, weer in die hoedanigheid te herwinnen. Peter komt in Domburg al een aantal jaren en schildert strand en zeegezichten” In het licht van Walcheren”  Op het strand heeft Peter een strandcabine zodat bij mooi weer  het strand en de zee tot zijn werkterrein hoort. Gefascineerd door de wisselende luchten en het spel tussen water en strand, schildert hij het liefst bij opkomend tij. De zee is dan in haar element.  De palissadestrekdammen verdwijnen langzaam  in de hoge golfen en als hij niet tijdig zijn ezel verplaats staat hij ook tot kniehoogte in het water, gadegeslagen door voorbijgaande badgasten die nu toch wel nieuwsgierig worden wat op het doek komt.. De werken die hij op deze locatie maakt zijn bij uitzondering van de ezel te koop. Hij werkt standaard voor zijn galerie in Baarn. Leuk als u langskomt en wellicht laat hij zich verleiden om voor u in opdracht een schilderij te maken als leuke aandenken aan een stukje puur originele Hollandse kust. 
  • Na Domburg schildert hij op 13 juni tijdens de visserij dag in het IJsselmeerstadje Spakenburg. Van ouds her een palingdorp zoals Volendam. In Spakenburg  is hij te vinden rond de oude haven met zijn ambachtelijke  scheepswerf voor de botters. Het werk wat hij in Spakenburg maakt wordt geëxposeerd in de plaatselijke Restaurant Mandemaakers  aan de Oude Haven. Baarn en Spakenburg liggen zo dicht bij elkaar dat een bezoekje  aan de galerie in Baarn u een genre overzicht geeft van zijn werk.
  • Vanaf maandag 16 juni tot en met 22 juni schildert Peter in Noordwijk aan Zee.  Dit schilderfestival  dat georganiseerd door de stichting  ‘ExpoZee Noordwijk’. Dit jaar voor het eerst is een beperkt aantal kunstschilders uitgenodigd. Noordwijk is de vierde badplaats die een prestigieus schilderevenement organiseert in navolging van de hiervoor genoemde kunstenaarsdorpen aan zee

2013-05-13mob 212
2013-05-13mob 139
2013.05.03.20.26
2013.04.28.16.18

709 707
019

Expositie Kirill Datsouk en Asija Uziakova,
tot en met zaterdag 2 februari in de galerie.

RUSSISCHE KUNSTSCHILDERS

Vanaf 16 november jl. exposeert Kirill Datsouk in de Galerie Peter Altena aan de Brinkstraat.
De expositie is tot nu toe zeer succesvol verlopen. Kirill schildert in een hedendaagse realistische stijl. Zijn oeuvre is omvangrijk, van stilleven, naakten, composities, portretten tot en met landschapschilderijen, vooral gemaakt tijdens zijn vele reizen door Europa. Heel herkenbaar zijn de schilderijen gemaakt in Frankrijk en langs de Nederlandse kust. Kirill ontwikkelde zijn stijl van klassiek – naar een hedendaagse emotioneel-realistische stijl, geschilderd in losse- en vlotte toetsen. Kirill noemt dit ‘Emotioneel realistisch’ omdat hij daarmede duidt op de stille kracht van het onderwerp. Hij onderzoekt de zeggingskracht en de essentie van zijn onderwerp en maakt ons daarvan deelgenoot bij het zien van het schilderij. In Rusland wordt hij gerekend tot de bekende en gerenommeerde schilders. Tijdens zijn opleiding aan de Ilya Repin Academie in St. Petersburg bestudeerde hij werken van de Spaanse schilders Velasquez en Sorolla; ook die van de Amerikaanse schilder John Singer Sargent en de Zweedse Anders Zorn. Van deze laatste schilder is thans een omvangrijke retrospectief te zien in het Fine Art Museum van San Fransisco, mocht u toevallig die kant opgaan.
Kirill Datsouk kan ingedeeld worden onder de postimpressionisten. Zijn contrasten in licht en donker, warme – en koele kleurstellingen maken zijn schilderijen in combinatie met een geheel eigen textuur tot een levendig en boeiend schouwspel.
Kirill Datsouk, is geboren in 1974 in Yuzhno-Sakhalinks. Een plaatsje op het eiland Sakhalin, gelegen ten noorden van Japan. Kirill groeide op tussen de penselen, verftubes en verzameling archeologische kunstvoorwerpen van zijn vader, die naast wetenschapper ook kunstenaar was. Na zijn vijfde levensjaar verliet Kirill het eiland en verhuisde naar Leningrad, het huidige, Sint Petersburg. Daar volgde hij zijn voortgezette opleiding aan de Ilya Repin Academie. Aanvankelijk in de richting architectuur, maar omdat deze richting hem niet die vrijheid en voldoening kon geven om zijn creativiteit te ontplooien, koos hij later voor de richting van de schilderkunst. Hij onderzocht vele stromingen in de schilderkunst van o.a. symbolisme, surrealisme naar het uiteindelijke realisme. In dit laatste voelde hij zich het best thuis. In tegenstelling tot veel Russische atelierschilders, werkt hij ook in de buitenlucht ‘en plein air’ en is dan even trefzeker en bedreven, dan menigeen van zijn collegae.
Buiten schildert hij ‘ à la prima’, d.w.z. ‘nat in nat’, geen opbouw in lagen maar rechtstreeks op het doek, zoekend naar het eindresultaat. Deze techniek is noodzakelijk van wege het wisselende licht en -omstandigheden. Snelheid en trefzekerheid van de penseelstreek zijn dan geboden. De schilder heeft geen tijd te onderzoeken. De gelijkenis van het beeld hoeft niet in overeenstemming te zijn met de werkelijkheid. Het gaat om de sfeer en de essentie van het beeld. Als hij schildert heeft Kirill alleen oog voor die elementen. Op zo ’n moment is hij één met zijn ‘ezel’ en merkt niet op dat er mensen over zijn schouder meekijken. Alleen de interactie tussen zijn penseel en het doek verraden zijn emotie tijdens het schilderen. Hij studeerde af in 2001 met een onderscheiding voor zijn schilderij ‘De daklozen’. Hij was getroffen door de desolate situatie van de armen en de onverschilligheid en meedogenloosheid van de Russische autoriteiten. Dit schilderij hangt in het museum van de Ilya Repin Academie in Sint Petersburg.
Kirill Datsouk is ook een getalenteerde portretschilder en verwerft veel faam en opdrachten in binnen- en buitenland. Bij portretschilderen is de gelijkenis evident. Langzaam bouwt hij het schilderij op en neemt met regelmaat de nodige afstand, in tijd en ruimte, om het portret en model met frisse blik weer te ontmoeten, zo zoekt hij naar de ziel van zijn model. Kirill’s thuisbasis is in Sint Petersburg, van waaruit hij met grote regelmaat tournees maakt door Europa, met veel ontmoetingen aan de Hollandse – en Franse kust.
Na deze expositieperiode komt hij in 2014 nog meerdere keren naar de galerie voor portretopdrachten. Afspraken hiervoor kunnen gemaakt worden met de galerie. Zijn werken zijn nog te bezichtigen tot en met zaterdag 2 februari in de Galerie Peter Altena, Brinkstraat 27, 3741 AM Baarn. Zie ook www.galeriepeteraltena.nl ; openingstijden: wo/za van 13-17 uur en op afspraak. Tel: 035-5412185

Peter en Kirill op RTVBaarn

Tijdens de opening van de expositie van Kirill en Asija zijn er door RTVBaarn opnamen gemaakt en werden Peter en Kirill geïnterviewd. Het hele interview is terug te zien op het Youtube kanaal van RTVBaarn.

 

RTVBaarn recorded an interview with Peter en Kirill during the opening of the current exhibition.  A Complete overview of the interview can be found on RTVBaarn Youtube Channel.

Primeur van prestigieuze Russische kunstschilders in Galerie Peter Altena

Asija-DSC09187

Galerie Peter Altena staat aan de vooravond van een expositie met twee prestigieuze Russische kunstenaars uit St. Petersburg, te weten Kirrill Datsouk en Asija Uziakova.
Beiden hebben een gedegen opleiding gehad, naar de hoge Russische maatstaven aan de Ilya Repin Academie. Toch licht deze opleiding geruime tijd achter hun rug en hebben zij hun eigen stijl ontwikkeld.
Kirill Datsouk is nog net geen veertig jaar, wanneer hij opgenomen kan worden in de absolute top van de Russische Schilders. Na de val van het ijzeren gordijn reist hij kris kras door Europa. Zo heeft hij Nederland ontdekt, middels een uitnodig van Domburg. Hij is gefascineerd geraakt van het Hollandse landschap. De helderheid van de luchten, ‘bijna kitsch’ hoor ik hem zeggen, maar zo fascinerend om te zien hoe snel de luchten veranderen. Dit alles heeft natuurlijk te maken met de ligging van Nederland aan de zee, op het westen. De schilders uit de gouden eeuw werden daar al om geroemd. Zijn inspiratiebronnen waren de Spaanse schilders Velasquez en Sorolla en de Noorse schilder Zorn. Natuurlijk hoort de Amerikaan John Singer Sargent daar ook bij. Kirill’s vlugge en trefzekere touche stelt hem in staat veel dynamiek te leggen in zijn schilderijen en bij uitstek in zijn waterpartijen. Het kan niet anders, als je bedenkt dat hij in de eerste jaren van zijn jeugd gewoond heeft aan de oostkust van Rusland, op een eiland. Kirill is een all-round kunstschilder, van genre stukken, landschappen tot portretten aan toe. Hij beheerst dit allemaal en geeft het met een geheel eigen touche weer. Galerie Peter Altena heeft de primeur deze kunstschilder in zijn stal te mogen opnemen. Kirill Datsouk zal vóór de opening om 16 uur, verricht door Burgemeester mr. M. Roëll, een portret schilderen, à la prima. Dit betekent dat hij nat in nat een portret schildert in een vrij korte tijd. Dit in plaats van eerst een aantal gedegen voorstudies te maken. Bij mooi weer zal dit ‘buiten’ vóór de galerie plaatsvinden in de Brinkstraat en bij slecht weer ‘binnen’ in de galerie. Hij is een trefzekere portrettist. Hij weet in een relatief korte tijd de juiste karakter weer te geven. Onlangs heeft hij Mathijs Rölling, Henk Helmantel, Eddy Roos geportretteerd en natuurlijk ook de galeriehouder.
Hij is in staat om zich te beperken tot de essentie van zijn thema. Daar waar het omgaat. Want zoals hij zegt: ‘Wanneer je alles wil schilderen dan schilder je uiteindelijk niets’!

Zijn echtgenote Asija Uziakova heeft een volledig andere temperament en stijl van schilderen. Zij maakt veel genre stukken. Vooral boeketten met porselein, glas of anders blinkende voorwerpen zoals tafelzilver. Zij is gefascineerd van het schouwspel van het licht en de reflecties. Asija zou dagen kunnen doorbrengen met haar schildersezel in de Hermitage. Beide schilders zijn zo volkomen anders in de benadering en aanpak bij het maken van hun schilderij. Daar waar Asija ingetogen is, daar is Kirill uitbundig, en waar hij ingetogen is, daar lijkt het net alsof Asija zoekt naar een trefzekere touche. Ik denk vrouweigen. Zij heeft in St. Petersburg meegewerkt aan het restaureren en maken van fresco’s in de St. Nicholas Kathedraal op een wijze zoals Michelangelo dat vroeger deed in de Sixtijnse Kapel. Beide schilders hebben een grote staat van dienst en kunnen niet leven zonder te schilderen. De schilderijen van deze Russische schilders zijn te zien vanaf 16 november tot en met 31 januari 2014 in Galerie Peter Altena, Brinkstraat 27 te Baarn. Openingstijden: wo/za van 13.00 – 17.00 uur en op afspraak.

Expositie van twee Russische kunstschilders in Galerie Peter Altena te Baarn

IMG_1119-kl

In Galerie Peter Altena bruist het van de activiteiten. Twee Russische kunstschilders, een echtpaar
Kirill Datsouk en Asija Uziakova hebben hun logement gekregen bij de galeriehouder Peter Altena. Zijn atelier is tijdelijk Russische grondgebied. Hier wordt de laatste hand gelegd aan de voorbereiding voor de komende tentoonstelling olieverfschilderijen, door hen meegenomen uit Rusland. Ook ontstaan er veel nieuwe schilderijen, vooral in klein formaat omdat dit gezien de tijd en de omstandigheden juist heel aantrekkelijk is. In het atelier wordt er onafgebroken geschilderd, vooral van de avond- tot in de nachtelijke uren. Overdag wordt de planning en de voortgang besproken, materiaal ingekocht, of even naar Alkmaar gegaan waar een afspraak is met de redactie van het gerenommeerde kunstmagazine ‘Palet’. Ook zij kregen Kirill Datsouk in het vizier en willen een artikel aan hem wijden, en nog wel in het december nummer. Beide kunstschilders wonen en werken in St. Petersburg, althans zijn echtgenote Asija. Kirill vliegt de laatste decennia heen en weer door Europa, op een wijze dat doet denken aan de ‘Peredvizhniki’ (Wanderers). Dit zijn Russische rondtrekkende kunstenaars, aan gesloten bij een kunstenaarsvereniging in de jaren 1890. Uit protest tegen de heersende regels van de academies in St. Petersburg zochten zij naar een nieuwe vorm om meer realistisch, naar waarneming te schilderen. Zij besloten dit te doen door reizende tentoonstellingen te organiseren. Die ontwikkeling viel bijzonder genoeg samen met het ontstaan de schilderkolonies in het westen van Europa. Alleen was de insteek anders, niet gedreven vanuit een onvrede, maar uiteindelijk kwamen zij bij hetzelfde doel uit. ‘Het schilderen van de bedrijvigheid van de ambachtslieden uit het dagelijkse leven’. Na de val van het ijzeren gordijn werd duidelijk hoe wijd verspreid er schilderkolonies in Oost Europa zijn geweest. Ook werd toen duidelijk hoe de Russische kunst zich in een compleet isolement had ontwikkeld. De schilderkolonies liepen op hun einde tegen het begin van de eerste wereldoorlog. Pas vanaf 1980 wordt er weer aandacht aan besteed om de schilderkolonies van vroeger de glans en glorie terug te geven van weleer. Plaatsen die dit nu organiseren zijn o.a. Katwijk aan Zee, Domburg, Noordwijk aan Zee, Egmond- en Bergen aan Zee.
Kirill, geboren in 1974, aan de oostkust van Rusland, ging al vroeg naar st Petersburg. Hij kreeg hier een grondige scholing aan de Ilya Repin Academie. Zijn schilderij waarmee hij in 2001 afstudeerde was groot van formaat. Het stelde de daklozenproblematiek voor uit de negentigerjaren van de vorige eeuw. In zijn woorden was dit: ‘het blootleggen van de desolate situatie van de armen en de onverschilligheid of nog erger de mededogenloosheid van de Russische autoriteiten naar hun landgenoten.’ Dit schilderij kreeg de hoogste graad van onderscheiding in Moskou. Als je naar Kirill’s werk kijkt wordt het gelijk duidelijk dat hier een meester aan het werk is. Een echte vertegenwoordiger van de St. Petersburgs school voor het klassieke schilderen. Hij hanteert een penseelvoering van heel klein en fijn naar heel breed en grof. De dynamiek, kleurgebruik, textuur en de compositie leggen de basis voor de emotie die je in het schilderij ziet. In geen geval nadrukkelijk, maar wel voelbaar. Hij noemt dit emotioneel realisme. Kirill Datsouk is niet alleen een uitstekende vakman. Hij begrijpt ook wat de Duitse dichter Rainer Maria Rilke (1875-1926) benoemde in de essentie van alle grote Kunst: ‘ Alle dingen hebben hun geheim, hun stille geheimen. Door die te laten zingen, over te geven aan hun hart zonder te raken, laten ze zien waar het om gaat. Dit is de essentie die Kirill in zijn werk legt.
De tijden van begin twintigste eeuw keren even terug, wanneer de kunstenaars naar de schilder- dorpen komen en zij met een ter plekke gemaakt schilderij, hun verblijf bekostigen.
Een overgeleverd voorbeeld hiervan vindt je nog bij Hotel Spaanders in Volendam. Dat was zo ’n logement. Zij hebben nog een bonte verzameling van kostbare kunstwerken aan de muur hangen.
Die ooit door kunstenaars zijn geschonken als betaling voor hun logement.

Asija Uziakova, geboren in 1976, heeft eveneens een gedegen kunstopleiding genoten in St. Petersburg. Vanaf kinds been, evenals Kirill was zij betrokken bij de kunst. Zij bezocht de Hoge School voor de Kunsten in St. Petersburg. Kreeg les van docenten met klinkende namen, zoals Komilowa en Grigoriew. Zij schildert graag bijzondere objecten en geeft daar een geheel eigen sfeer aan in kleurtoon en schaduwpartijen. In haar werk gaat het om de eigenheid van de verschillende materialen, zoals glas, porselein, in combinatie met fruit en bloemen, om dit op een speciale en subtiele wijze te schilderen. Vanaf 1998 neemt zij deel aan talrijke groepsexposities en schilderfestivals in Rusland en daarbuiten. Haar werken zijn te vinden in galerieën en particuliere collecties in o.a. Rusland, Duitsland, Polen, Macedonië, Griekenland, Frankrijk en Nederland.

IMG_1118-kl

Aankomende expositie in Galerie Peter Altena van twee Russische kunstenaars.

M. Rölling-kl

Galerie Peter Altena, bereidt een expositie voor in het kader van het ’ Nederland – Rusland jaar 2013’. De expositie behelst olieverfschilderijen van een Russisch echtpaar, Kirill Datsouk en Asija Uziakova. De galerie is er trots op om deze beide Russische kunstenaars de gelegenheid te geven hun olieverfschilderijen ten toon te stellen in Baarn. Kirill Datsouk en Asija Uziakova wonen en werken in St. Petersburg. Kirill, is geboren in 1974 in Yuzhno-Sakhalinsk, een plaatsje aan de Oostkust van Rusland op een eiland ten noorden van Japan. Hij groeide op in St. Petersburg en volgde daar zijn opleiding aan de Ilya Repin Academie, waar zijn vader ook docent was. Asija Uziakova is geboren in St. Petersburg in 1976. Zij volgde daar de Hoge School voor Kunst en grafische vormgeving. Beide kunstenaars waren van kinds af aan omringd met kunst. De Russische kunst was in die periode nog niet zo toegankelijk als nu. Na de Perestrojka en de glasnostpolitiek werd het reizen buiten Rusland makkelijker. De Russische kunstschilders komen daardoor meer in aanraking met de westerse kunst. Door de gedegen kunstopleiding van dit echtpaar weten zij de verschillende stromingen op een fantastische wijze te integreren in hun visie over schilderen. Deze vorm heeft veel weg van het post impressionisme. Beide geven daar hun eigen interpretaties aan. Asija Uziakova heeft zich toegelegd op Stillevens met bloemen, fruit en porselein. Zij creëert in haar schilderij een geheel eigen sfeer. Zij speelt met hoge lichten en de schaduwpartijen op heel subtiele wijze. Kirill is ‘all round’ in het schilderen van zijn onderwerp. Dat kan zijn ‘en plein air’, maar ook stilleven en figuratieve voorstellingen. Hij is een voortreffelijke portrettist. In zijn aanpak van het thema gaat het hem om de essentie en stelt daarbij de mens centraal in zijn benadering. Hij is iemand, die alles aan kan. Beide kunstenaars hebben een lange CV ten aanzien van waar zij in het buitenland en in Rusland hebben geëxposeerd. Kirill Datsouk is van de galeriehouder Peter Altena een zeer goede bekende. Samen hebben zij geschilderd in Domburg. Onlangs waren zij nog te zien op het nos-Journaal bij het schilderen van de gestrande Belgische vissersboot in Petten. De expositie in Galerie Peter Altena loopt vanaf 16 november tot en met 31 januari 2014.

ASIA UZIAKOWA

ASIA UZIAKOWA


“Ik wil een bijzondere en eigen sfeer creëren
rond de objecten die ik schilder,
de schaduwen en kleurtonen
in de verschillende materialen ervan extra belichten,
bijvoorbeeld glas-porselein
in combinatie met vruchten
en bloemen en voorwerpen voor stillevens
in combinatie met levende onderwerpen.”




Asia Uziakowa werd in 1976 in St. Petersburg, Rusland, geboren. Sinds haar jeugdjaren, in feite sinds ze elf jaar oud was, is ze door het schilderen in beslag genomen. Ze bezocht de Hoge School voor de Kunsten in St. Petersburg en behaalde een BA in Grafiek en Pedagogie aan de Pedagogische Universiteit van A.I. Gertsena. Haar leermeesters waren Gawrichkow, Streltsowa, Kornilowa en Grigoriew. Zij ontving haar diploma voor het schilderij Zelfportret bij de St. Nicholas Kathedraal.
Lees meer over Asia Uziakowa
Read more about Asia Uzyakowa

Kirill Datsouk

Kirill Dasouk


“Voor mij is het schilderen vooral een
geweldig observeren van materie, licht
en stemming, factoren die sterk bepalend
zijn voor de emoties die je ondergaat als
je bezig bent met je onderwerp. Voor mij
is het schilderen psychologie.”




Kirill Datsouk (1974) werd geboren in Yuzhno-Sakhalinsk, waar zijn vader als geoloog was gestationeerd. Het eiland Sakhalin, een voormalige Russische strafkolonie, ligt vlak naast de oostkust van Rusland en net ten noorden van Japan. Eeuwenlang is het afwisselend in Russische en Japanse handen geweest, maar sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog is het Russisch. Kirills vader bezat een grote collectie opgegraven Japanse beelden en keramiek. Naast geoloog, was hij een kunstenaar in hart en nieren – naar de wens van zijn geleerde maar realistische vader volgde Wladimir Datsouk een opleiding tot een ‘echte baan’ naast het schilderen – zijn huis lag vol met zijn verzamelingen en werken. De eerste jaren van zijn leven werd Kirill dus omringd door Russische en Japanse kunst, meubels, porselein, beeldhouwwerken en de penselen, verftubes en doeken van zijn vader. Buiten het huis strekte zich het overweldigende landschap van het eiland uit met zijn bergen, rivieren, rotsen en wouden…

Lees meer over Kirill

Additional information on Kirill

Read more about Kirill Datsouk